Monday, July 26, 2010

En slags renessanse!

Siden jeg er ferdig med arkeologdillet, og fra august av kan kalle meg selv for "lektorstudent ved UiB", så virket det naturlig å forandre fokuset på bloggen litt.

Med å forandre fokuset mener jeg selvsagt primært at jeg i det hele tatt skal begynne å blogge igjen, siden jeg strengt tatt ikke har gjort det i det hele tatt siden 2009. Ellers betyr det at jeg, i stedet for å skrive om "ting som kan være viktige", heller skriver om ting som interesserer meg - så får det heller være at det jeg skriver om ikke nødvendigvis kan twingles til Dagbladet for å få oppmerksomhet, sånn som alle andre gjør.

Følgende vil altså skrives om, uten at jeg vil komme med noen lovnader om komplett dekning på noen områder:

Spill.
Altså den digitale versjonen, ikke Ludo.

Politikk
Fordi jeg interesserer meg, selv om jeg ikke liker noen av alternativene.

Språk
Fordi det er det jeg studerer (ja, jeg skal bli norsklektor).

Historie
Fordi det er det jeg har studert, og akter å ha som sekundærfag - man får nemlig ikke være lektor med bare ett undervisningsfag.

I tillegg kommer jeg sikkert til å publisere noen av skribleriene mine, enten det nå er snakk om fiksjon eller akademisk dilldall.

Jeg vurderte en stund å lage en helt ny blogg, men alternativene - bortsett fra Wordpress - er ikke særlig attraktive. Blogg.no virker for eksempel forlokkende på papiret, med topplister og alskens muligheter for å lett bli syndikert videre til andre steder. Baksiden av medaljen er imidlertid bøttevis med reklame (og selv om jeg håper eventuelle lesere av bloggen er tech-savvy nok til å kunne adblocke ting, så ser jeg helst at det ikke er gigantiske bannere klistret opp overalt) og litt ugrei businessetikette hos de unge herremennene som driver stedet. Og at blogg.no synes å være et slags arnested for horder av fjortenåringer som skriver om sminke og klær som strengt tatt er identisk med sminken og klærne til alle de andre fjortenåringene i landet.

Det jeg imidlertid kan gjøre er å forandre designet litt. Selv synes jeg fremdeles kombinasjonen kuse og motorsag utgjør et helt greit headertema, men det slår meg at det kanskje ikke er så PG-13. Eller kanskje jeg bare har blitt gammel og kjedelig. Dette forutsetter imidlertid tilgang på en PC med photoshop, litt kreativitet og en del tid til overs, en kombinasjon som det har vært litt vanskelig å oppdrive i det siste.

1 comment:

Eplefe said...

HVIS DU IKKE VIL BLOGGE OM LUDO VIL JEG IKKE LESE BLOGGEN DIN.