Saturday, June 30, 2007

KRL er død.

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS 29.6.2007

GRAND CHAMBER JUDGMENT
FOLGERØ AND OTHERS v. NORWAY


The European Court of Human Rights has today delivered at a public hearing its Grand Chamber judgment1 in the case of Folgerø and Others v. Norway (application no. 15472/02).
The Court held:

- by nine votes to eight, that there had been a violation of Article 2 of Protocol No. 1 (right to education) to the European Convention on Human Rights;

- unanimously, that it was not necessary to examine the applicants’ complaint under Article 14 (prohibition of discrimination) of the Convention taken in conjunction with Articles 8 (right to respect for private life) and 9 (freedom of conscience and religion) and Article 2 of Protocol No. 1.EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS




In other words: KRL-faget er blitt erklært menneskerettighetsstridig av menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg. Dermed står idiotien og snikinnføringen av obligatorisk kristendomsforkynnende lære i grunnskoen for fall. På høy tid.

Kilde: http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?item=1&portal=hbkm&action=html&highlight=15472/02&sessionid=1097070&skin=hudoc-pr-en

3 comments:

maridyr said...

K9z. Jeg fikk femmer for å finne ut det i en SK-drøfting. Joy.

Uansett, jada, KRL kommer til å dø. Spesielt siden de kan whine om at det dommen er basert på er blitt bittelitt forandret de siste årene. Mener de sa på nyhetene i går at den er basert på faget i 1997, og at det har vært to mindre reformer siden da. Noe som kan gjøre at den norske staten kan bruke litt lenger tid før de faktisk gidder å fikse på ting.

Zealuu said...

Joda, de kommer til å klamre seg til det, og hyle om at KRL nå er fine ting. Men at de har forandret litt på faget etter at FN for noen år siden sa det samme som Strasbourg har ikke gått så mye utover selve grunnstammen i faget, samt fritaksmulighetene. Jeg er ikke helt sikker på om de fjernet den kristne formålsparagrafen i grunnskolen etter FN-oppvasken, men jeg mener å huske at den fremdeles står ved lag. Den kommer til å lage problemer for KRL-faget i fremtiden, siden det er vanskelig å argumentere for at KRL er livssynsnøytralt når det samtidig er nedfelt i grunnloven at sunn, kristen tro skal bankes inn i barnas hoder.

Hvorfor hadde du interessante fag på VGS, forresten? :<

maridyr said...

Formålsparagrafen koser seg fortsatt. Den gjorde i det minste det da jeg horet meg med SK-oppgaven.

Jeg hadde kjekke fag fordi jeg var tøff og gikk allmenn. SK er beste faget jeg har hatt noen gang, og hovedgrunnen til at jeg skal studere sosiologi. :]