Monday, June 18, 2007

Du må vakne, post-apokalypsen kjem!

Ja.
Det er den tiden på året igjen. Med radioaktivt nedfall, muterte uhumskheter og stålpansrede mannfolk med store, post-apokalyptiske våpen (og nei, ikke sånn som du sikkert tenker nå), og ikke minst - folk som tror de er i en slags prosaisk maktposisjon som har angsty teen rage-anfall over spill som ikke er ute før høsten 2008.

Ja, jeg snakker om Fallout 3.

Siden Bethesda Softworks (The Elder Scrolls-folkene) skaffet seg lisensen for noen år siden, har halvparten av verden sett frem til at de skal lage et nytt Fallout, mens den andre halvparten har bitt negler og vært redd for at Bethesda skal ødelegge Fallout-universet på grunn av sin syndige omgang med spill osv. Det at Bethesda har for vane å tjene penger på produktene sine, gjør at de naturlig nok er uglesett blant de virkelige hardcore RPG-trynene. Greit, jeg synes også at Oblivion var svakt. Pent, men svakt fra et RPG-messig ståsted, som vel som på gameplay, historie, dybdge, og en del andre ting. Men så ille var det da ikke, det underholdt meg i ganske mange timer. Ikke på langt nær så lenge som Morrowind, men dog.
Til alt overmål hadde man, dersom man var smart nok til å spille på PC, muligheten for å fikse alle feilene i løpet av en times tid.

GameInformer fikk nettopp et lite inside-scoop på Fallout 3 så langt av Bethesda, og i likhet med alle andre slike saker som er papireksklusive, forblir de papireksklusive i nøyaktig så lang tid som det tar den første gode samaritanen å gå ut, kjøpe bladet, scanne det inn, og laste opp.

Hele saken kan du lese som pdf her: ca 4 MB.

Og her er en av de morsomste reaksjonene jeg kunne finne på det.
Litt bakgrunnsinfo: RPGcodex er der folk som svettnerdet på nittitallet henger, og venter på at Black Isle Studios og andre fordums storheter skal reise seg fra asken av bl.a. Interplay, mens de circlejerker rundt de lokale lol famous on the internet-personlighetene som mater dem med meninger. En av dem er Vault Dweller, forfatteren av artikkelen over. Jeg har vært på forumene til RPGCodex tidligere, men de begynte å minne litt for mye om SomethingAwful, på den måten at Vault Dweller begynte å ta etter Richard Kyanka aka lowtax. Med andre ord, å tro han er universets episenter, og at alt han sier skal vurderes med det som utgangspunkt. Slitsomt i lengden.

Tilbake til artikkelen. Jeg er, klok av skade, litt skeptisk til all hypen Bethesda prøver å lage, for som det viste seg med Oblivion - ikke alt de sier stemmer helt overens med virkeligheten, selv om release ligger halvannet år frem. Ut i fra bildene regner jeg med at de har en fungerende tech-demo de viser frem til folk. Om det ser slik ut eller mindre pent ved release bryr meg ikke så mye, men siden det visstnok skal være en forbedret utgave av Oblivion-motoren som driver spillet, forventer jeg at det vil se bedre ut. Særlig håper jeg de klarer lyssettingen bedre enn i Oblivion. Ja, jeg ser ironien i at god lyssetting er særlig viktig dersom det er mye mørke, men slik er det altså. Spillet skal visst foregå i første- eller tredjeperson, altså mye likt Oblivion. Og her er det folkene som enda ikke har kommet seg forbi 1997 steiler for første gang: OMG IKKE ISOMETRISK TOP-DOWN-FAENSKP SOM HØRER HJEMME I TI ÅR GAMLE SPILLMOTORER? Nei. 2008 er året da dette spillet skal slippes. Den isometriske synsvinkel er død allerede i dag, og godt er det. Den hadde overlevd seg selv.

Nå sa jeg at de steilte her for første gang, men det er fordi de tror at VATS-systemet som skal avløse det gamle er nesten det samme som det de er vant med, før de leser detaljene. Da steiler de igjen. Kampi Fallout 3 foregår i realtime (!!!), med action-points som lar deg pause og velge et potensielt mål, eller utføre andre snedige ting (jeg forestiller meg at ting som stimpacks injiseres på denne måten). Action points går ned når du gjør dette, naturlig nok, og må få tid til å arbeide seg opp igjen før man igjen kan pause kampen.
Det gamle systemet var utelukkende turbasert, og action points (antallet definert ved hjelp av en formel basert på stats) ble brukt til absolutt alt - bevegelse, angrep, roting i inventory, osv. I det du bruker opp alle dine APs, går turen over til neste NPC. De følger samme reglene som deg. Dette kampsystemet er lovpriset for å være så nært PnP-RPG man kan komme på PC, og er høyt elsket av dem som fremdeles lever på nittitallet.
Ikke minst var dette gamle kampsystemet dørgende kjedelig, latterlig tidkrevende, og det eneste jeg virkelig mislikte med Fallout-spillene. Jeg er sikkert ikke den eneste. Og Bethesda vl nok heller tekkes meg og mine millioner av meningsfeller, enn de tre hundre svette nerdene på RPGcodex. Noe som passer meg fint.

Ja, jeg ser frem til Fallout 3, og jeg er glad det er Bethesda som lager det. Jeg har aldri sett den store sjarmen i spillselskaper som er så bent fram geniale at de går konkurs etter et par år. Så kan heller folkene på RPGcodex syde i moralsk indignasjon over at spillet "deres" har forandret seg, mens jeg morer meg med et nytt take på Fallout-universet.

Fair trade.

2 comments:

Unknown said...

"Artikkelen" på RPGcodex var høyst provoserende, de mistolker jo bevisst halvparten av det som stod i artikkelen til GameInformer.

Personlig ser jeg også fram til dette spillet. Jeg må innrømme at jeg fikk et lite støkk (negativt) da jeg hørte at det skulle kjøre på en oppgradert Gamebryo-motor - selv om jeg synes Oblivion så pent ut, mener jeg at denne motoren kanskje ikke er helt optimal, spesielt med tanke på ytelse og krav til maskinvare. (PC-en jeg har nå - Athlon X2 4000+, ATi X1900XTX, 2 GB RAM - klarer endelig å kjøre Morrowind på fullt uten noen form for lagging.)

Jeg har ikke spilt de tidligere Fallout-spillene, kun litt Fallout Tactics. Jeg ble hektet på dette raskt, men gikk tilsvarende raskt lei. Før jeg ble hektet igjen, og gikk lei igjen, og så videre. Folk sier nå uansett at dette var en stor skuffelse med tanke på hva den "egentlige Fallout-ånden" var.

Men alt i alt ser jeg frem til spillet.

Zealuu said...

Fallout tactics var et helt ok spill, men det var ikke verdig Fallout-navnet i noen særlig grad. Du finner sikkert en bundle med Fallout 1 og 2 for en hundrelapp i diverse nettbutikker, absolutt verdt et kjøp.

Når de sier "forbedret" utgave av Oblivion-motoren, regner jeg med den er optimalisert bedre også. Hvis ikke blir jeg litt amper, for Oblivion drar unødvendig tungt i forhold til hvordan det ser ut.