Thursday, June 14, 2007

CONCEIVED SORROW

Siden sist har:

1. Dir en grey gitt ut The Marrow of a Bone (Agitated Screams of maggots som mp3)
2. Moi Dix Mois gitt ut Dixanadu (Lamentful Miss som mp3)
3. Megadeth gitt ut United Abominations (og funnet igjen formen - Sleepwalker som mp3)
4. Turpster og WoW Radio nok engang bevist at de ikke kan synge, men tar det igjen på innsats og kreativitet (Born to spec fire fra WCradio.com)


Av de ovenfornevnte album har jeg faktisk kjøpt 2/3.
NOT BAD.


Skolen, lol
Tittelen på posten er i tillegg til å være åpningssporet på The Marrow of a Bone, et uttrykk for mine følelser rundt den norske skole.
Hvordan kan de høye herrer i kunnskapsnorge lure på hvorfor det går til helheim i åpen båt med den norske grunnskolen (følgelig også den videregående og dermed også i høyere utdanning) når...

- De lærerene som tilvirkes i nuet, er de som gikk ut fra videregående med 3 i norsk. Matte også, forsåvidt, men siden matte utover barneskolen ikke har noen allmenn nytteverdi, tar jeg ikke akkurat det så tungt. Språk, derimot, er det litt trist at lærerene ikke behersker. Jeg tror de fleste som går på videregående i dag, vil være enige i at for å prestere å få en treer i faget, trenger man knapt å beherske norsk. Hadde jeg vært en forelder i dag, ville jeg holdt mine barn langt unna den offentlige skole de nærmeste ti årene, før de får orden på ting. Og ja, selv om jeg strengt tatt er i mot privatskoler, ville jeg heller sendt eventuelle unger til en skole der jeg visste at lærerene var språkkyndige nok til at jeg ikke like gjerne kunne undervist selv.
Så lenge læreryrket er et lavstatusyrke (særlig i grunnskolen), med forholdsliv lav lønn, kommer ikke de med høye karaktersnitt til å trekke i den retningen. Det hele synes ganske åpenbart. Når ikke lærerene er kapable i noen særlig grad, er det i overkant optimistisk å håpe på at elevene deres skal være det.

- Eksamen utvannes til en øvelse i copypasta og hjelp hjemmefra. Barn av resurssterke foreldre (ie. foreldre med bokhyller) har alltid hatt et fortrinn på skolen, og ved å la eksamen utfolde seg over flere dager hvor all mulig hjelp utenfra er tillatt, kommer forskjellen til å gjøre seg veldig tydelig. Jeg har aldri vært en tilhenger av billige karakterer, men når en kan la en BI-utdannet far lage en powerpoint-presentasjon for sin sønn som går på ungdomsskolen til bruk ved sønnens engelskeksamen, forsvinner på en måte litt av poenget med å i det hele tatt piske elevene gjennom en eksamen. Hvis en skal måle kunnskapene til elevene på likt grunnlag, så gjør det på gamlemåten. Kan du ikke stoffet, vel... For å sitere en av mine mange lærere - "GÅ HEM OG LES."
Les i en dag eller to, kom tilbake og skriv en 6-8 sider eller prat fritt i 15 minutter. Å få en oppgave, rusle hjem, bruke to dager på wikipedia-pasta og powerpoint som pappa lager, før man går tilbake og kjører gjennom powerpointen på laptopen (et verktøy som bare deler av klassen har tilgang på) og få 6 i et fag som handler om språk, ikke digitale hjelpemidler - det er rent til å gråte av. Men slik fungerer det altså i ungdomsskolen i dag. Og de vil innføre denne barnehageformen for eksamen i den videregående skolen også.
Og fremdeles lurer de på hvorfor norske skoleelever ikke kan noe som helst.

Og oppi alt dette vil Djupedal ha lengre skoledager, og har et slags vagt mål om å gjøre den norske skolen om til verdens beste.

Mantra fra medieavdelingen på Årstad:
DET VIL IKKE FUNGERE.

Jeg er for øvrig glad jeg er ferdig med videregående. Snittet mitt blir fem komma noe litt mindre enn Helene sitt.

4 comments:

Unknown said...

Du bringer ut i dagen noe som et høyst relevant og dagsaktuelt. Jeg er enig i egentlig alt det du sier, som du formulerer ganske bra. Det var mye det samme som slo meg da jeg leste et debattinnlegg om det i BT forleden, dog klarte ikke jeg å sette ord på det i like stor grad som deg.

Et lite tips: Bruk av blokkjustering (div style="text-align: justify;") gjør lengre tekster mye lettere å lese. =) Jeg bruker det konsekvent på bloggen min.

maridyr said...

Pappa var ikke hjemme, så jeg måtte lage min egen presentasjon til eksamen =(

Zealuu said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Zealuu said...

lolol underklasse 8D

og bloggen min har en egen vilje halp