Thursday, February 23, 2006

Livet ved Årstad Videregående Skole vol. II

Amended by the Drama Police

Vår kjære parallellklasse, 2MKMKa, har i sin uendelige visdom bestemt seg for at et par elever som synes læreren som etter hvert har blitt gjenstand for mye oppmerksomhet er en helgen, skulle utforme et brev som så skal gå til ledelsen av skolen. Alle i 2a signerte det, men enkelte følte seg visst presset til å signere det. Hvilket jeg godt kan forstå, i og med at det ble signert i den aktuelle lærerens påsyn. Det er sannsynligvis bare umenneskelige, kyniske og arrogante elitister som meg som kan finne på noe sånt som å åpenlyst erklære at jeg ikke har noen særlig tiltro til noens evner som lærer.

Brevet ser slik ut: Del 1 - Del 2 - Navn sensurert fordi jeg kan bruke Photoshop.

La oss så se over dette.

"Det egentlige problemet på Media"

Woah. Avslørende journalistikk inbound.

"På medialinjen her ved Årstad Videregående er vi elever til stadig vitne til grov svikt i samarbeidet mellom lærerene. Det linjen baseres på er at elevene skal trekke paralleller mellom de ulike fagene, og utføre jobber på tvers av disse."

Here's a hint: Slik fungerer det i nuet (eller fungerte, helt til noen begynte å sutre om at tverrfaglige oppgaver var djevelens verk, og ville få samtlige elever til å bryte sammen etter en uke) - Bortsett fra i faget hennes. Mellom de andre lærerene fungerer det faktisk, om dere lar dem legge det opp slik. Hvilket der ikke gjør. Tilbake til læreren det er snakk om her, grunnen til at ingen har noe ønske om å jobbe sammen med dette kvinnemennesket om noe som helst prosjekt, er at hun er et helvete å forholde seg til. Om jeg hadde vært en medielærer og samarbeidet om en oppgave med henne, ville jeg sannsynligvis fort gått lei av at oppgavens premiss, hensikt, og utførelse ble forandret annenhver dag - noe som resulterer i forvirrede og umotiverte elever - styrt unna videre samarbeid i fremtiden. Det hjelper sikkert ikke på samarbeidsånden at vedkommende heller ikke ønsker å samarbeide med andre lærere, siden de selvsagt er ute etter henne og familien hennes. Det at hun ei heller er i stand til å fatte hva som er rammene for hennes eget fag ("Design og fotografi kan dere like gjerne lære fra meg"), setter vel den definitive spikeren i samarbeidskisten.
Nå, hvor var vi? Jo, jeg skulle til å kommentere at dere er uanstendig dårlige når det gjelder å formulere "offisielle" skriv. Lite kreativt ordvalg, og horrible formuleringer. learn2write

"Men slik er det ikke. I stedet for at vi har en oppgave vi kan arbeide med i flere fag, står vi overfor mange separate oppgaver som i utgangspunktet kunne resultert i et medieprodukt der alle fagene var representert."

Deres dedusive evner sjokkererer meg. Dette er fakta, og får meg til å tenke på en teori som omhandler årsak og effekt. Jeg er en tilhenger av den teorien.
Dette punktet i brevet er nemlig effekten av det jeg beskrev i min respons på det forrige punktet.
Jeg har for øvrig litt problemer med å se for meg hvordan hensiktsmessig kan kombinere et radioprogram, en kortfilm og en artikkel for så å stå igjen med et hensiktsmessig medieprodukt. Jeg sover dog trygt, for jeg vet at 2MKMKa har svaret på dette.

"Hadde det ikke vært naturlig for oss medieelever å skrive en tekst i Mediekommunikasjon, for deretter å designe t.d. en avisside? Men i stedet blir vi satt til å designe en avissside der vi finner en hvilken som helst tekst, samtidig som vi får en totalt annerledes oppgave i mediekommunikasjon."

Løgn er ikke pent. F.eks. løgnen som er hele dette avsnittet, wow. Check it out:

1) Vi har ikke designet t.d. noen avissider i år.
2) Vi har gjort dette i fjor, og faktisk kombinert det med ie. å skrive tekster. I mediekommunikasjon.
3) Det er unaturlig å anta at noen e.g. tar dere seriøst når dere opererer med fiktive opplysninger.
4) Kreativ bruk av forkortelser øker størrelsen på genitaliene dine med omtrent 40%.

Andre eksempler på interessante kombinasjonsoppgaver: Se over.

"Et annet viktig punkt er lærerens læringsevne*. Om en lærer er aldri så kompetent, opplever vi ofte at læreren står på sidelinjen og er svært passive (av og til ikke til stede i klasserommet da de er opptatt med andre ting i stedet). Vi elever føler i stor grad at vi blir overlatt til oss selv.

I forhold til dette er [fjernet] et stort lyspunkt i forhold til mange elever: "


O rly?
Jeg nevner i fleng, autentiske sitater fra læreren de beskriver:

- "Lag en avis, dere. Med design og alt. Dere er så gode at jeg trenger ikke forklare dere noe."
- "Jeg går ut en tur, så kan dere sitte her og diskutere/skrive/gjøre research (stryk det som ikke passer) - Dere trenger vel ikke hjelp? Nei? Tenkte meg det, bra. Da gikk jeg, hadet!"
- "Ja, det var altså ikke planen å være borte i tre timer..."
- Osv.

I og med at hun i all hovedsak er en trendsetter når det gjelder konseptet å bli borte store deler av timene, blir jeg nødt til å konkludere med ett av to: Enten er 2MKMKa selv veldig lite til stede i timene, eller så lider de alle sammen av selektivt hukommelsestap.

En annnen ting som også er verdt å nevne, er kanskje at elevene stadig vekk ytrer sine ønsker om frihet, der de selv styrer tiden sin, og gjerne jobber i egen bopel. Dette fordi vi "tar ansvar for egen læring". Dette er nært relatert til seksjonen "I solve my problems through whining" i gårsdagens tekst om Årstad - Man velger å jobbe et sted der lærerene ikke er til stede, og klager siden på manglende invovlering og hjelp fra lærerens side. Jeg vil, i all beskjedenhet, påstå at dersom man velger å jobbe et sted der læreren ikke er fysisk til stede, signaliserer man med det at man ikke har det store behovet for hjelp og oppfølging. Dette gjelder også når man godtar at læreren tar en pause utenom de oppsatte tidene, og at vi da kan gjøre det samme.

* jeg antar at de mener pedagogiske evner. Det er tross alt ikke læreren som skal lære noe.

"Hun kommer presis."

Til timene? Eller til deres private teselskap? Det siste er godt mulig, det første er blank løgn. Hun er ikke mer presis enn noen andre lærere på skolen, og det er som regel et tidsrom på 15 sekunder til 5 minutter av den første timen som forsvinner i forsinkelser på lærerens side.

"Hun har et solid opplegg i timene"

"Jeg har ikke noe opplegg, fordi at [generisk grunn]."
Generiske grunner er at hun er på vei ut av skolen, at eller annen svada-kronikk fra hennes hold er under produksjon, at Telenor ikke kan gjøre om hennes 28.8k modem til en DSL-linje ved hjelp av magi, at hun har glemt opplegget hjemme, eller noe annet sted.
Eller at vi er ferdige med trinn 1 av læreplanen, og nå må bestemme oss for i hvilken rekkefølge vi skal ta for oss trinn 2, som er en repetisjon av trinn 1. Disse trinnene er for øvrig et produkt av hennes tolkning av den meget tolkningsverdige læreplanen.

"Hun gjør seg tilgjengelig også utenfor skoletiden (hun oppfordrer oss til å ta kontakt pr. SMS eller email hvis vi har spørsmål. Elever har opplevd at andre lærere er langt mindre grad er så imøtekommende."

Dette er fakta. Bortsett fra den siste linjen, som igjen er resultatet av det etter hvert så famøse selektive hukommelsestapet. Andre lærere er tilgjengelig både via sms og mail. Begge disse oppgis på etterspørsel, og er sågar oppført på det første arket dere fikk fra skolen i år.

Hun underviser i Mediekommunikasjon der journalistikk er en viktig del. Og hun trekker paralleller fra sin rolle som dyktig journalist."

At hun underviser i Mediekommunikasjon der journalistikk er "en viktig del" er riktig. En annen lærer underviser i Medieproduksjon, der fotografi er "en viktig del."
Poenget var?
At hun er en dyktig journalist? Noe som er fullstendig åpent for debatt, og i høyeste grad er en mening, ikke fakta. Hele dette punktet er et ikke-argument.

"Hun oser av engasjement, vi får et sterkt inntrykk av at hun virkelig bryr seg om at vi skal lære mest mulig (slik opplever vi det ikke i samme grad andre fag."
Det er helt fantastisk, faktisk er hun så engasjert at alle andre meninger enn hennes er feil. Støtter du Israel, er du nazist. Støtter du RV, er du sinnsforvirret, kjønnsforvirret, og har en identitetskrise. Støtter du et hvilket som helst borgerlig parti, er du idiot. Hører en sånn holdning hjemme hos en lærer? Nei.

"Hun gir linjens desidert beste tilbakemeldinger på opgavene vi gjør. Vi får alltid saklige, konstruktive tilbakemeldinger som virkelig gir oss muligheten til å forbedre oss.

"Du er en arrogant elitist med et høyst umenneskelig menneskesyn." - Nevnte lærer, om undertegnede
Den konstruktive delen av denne tilbakemeldingen går sannsynligvis litt over mitt umenneskelige hode, men jeg regner med at våre venner i 2MKMKa har den klart for seg.

"Hun tar undervisningen til et nytt nivå når hun henter informasjon fra ulike medier og formidler det til oss på en god, kritisk og forståelig måte."

Denne kritiske formidlingen går stort sett ut på at alle andre medier enn Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad er hensiktsløse, og burde brennes på bål.

"Vi har inntrykk av at [fjernet] ønsker et faglig samarbeid med de andre lærerne."

Det har ikke jeg. Og jeg tviler ærlig talt på at de ønsker et samarbeid med henne, på grunn av måten hun tidligere har stilt seg i forhold til dem, og hevet seg over de slibrige trykkerene og skumle grafikerene.

"Vi vil med denne tillitserklæringen vise at det er feil av ledelsen å sette det vi oppfatter som et solid standpunkt i saken uten å ha sett [fjernet] engasjere mange elever i undervisningen."

Man har igjen lidd av selektivt hukommelsestap, og glemt den pedagogiske veilederen som var innom i noen uker før læreren vår forsvant sporløst i fjor?
Jeg antar at denne veilederen fant den pedagogiske kvaliteten på undervisningen uakseptabel, noe den fremdeles er. De "mange" elevene det er snakk om, er sannsynligvis 3-4 elever fra 2MKMKa. Det er fullstendig frastøtende og kvalmende at et mindretall bestemmer seg for å tale for et flertall de ikke har i ryggen, som de så presser til å signere noe de ikke er enige i. Om noen er arrogante elitister, tror jeg disse fortjener den tittlen i langt større grad enn undertegnede. Men det er dog min skarve mening, som den umenneskelige, arrogante elitisten jeg er.

Resten av brevet er for dumt til å kommenteres ytterligere.

Jeg mistet plutselig all respekt for deler av 2MKMKa.
Ha en ellers god dag.

7 comments:

Anonymous said...

Meget gode argumenter, men som alltid er det ting som kan vurderes som usaklige pga. overdreven ordbruk. Men som sagt så føler jeg at polariseringen i denne saken vil medføre mer splid og problemer en Marianne har klart og lage selv. Vi står nå og ser på henne som roten til alt ondt og mener at Media blir tusen ganger bedre når hun drar. Vel, det blir bedre når hun drar men vi (elevene) har allerede skapt nok problemer som vil vedvare etter hennes avgang. Men det er nok pga vårt desidert høyere nivå av tolkning enn når det kommer til lærerene som mener at kaffe er er et verdens solvant. Men uansett så nærer jo jeg et intenst hat for alle lærerene ved Media, dette fordi jeg mener det er hensiktsmessig i henhold til at alle har lagt Marianne for hat. Selv mener jeg at hele media burde renoveres og at enkelte lærer(e) skal gjennomgå en utdanning som strekker seg lenger en vk1 grafisk.

Når det kommer til Mariannes eminente evner som journalist må vi ikke glemme at hun jobbet åtte (ikke helt sikker på antall år, men det var flere) som kultur-journalist for Gratis avisen i Bergen. Dette er informasjon hun ikke vet at enkelte innehar.

lolz k?

Anonymous said...

Hvis det er meg du refererer til Mats, så har jeg i tillegg til vk1 grafisk fagbrev som grafiker, studiekompetanse, og mellomfag i Nye Medier fra Universitetet i Bergen. Dessuten har jeg jobbet ett år i designbyrå med en rekke store kunder, og har hatt eget firma i tre år.

Det er også rart å kritisere en lærer som du aldri har hatt, iallefall når det er såpass grove faktafeil.

Anonymous said...

eid!

Zealuu said...

Egentlig tror jeg det er noen andre Mats refererer til. Men det er for så vidt ikke min sak, sånn rent bortsett fra at det er i bloggen min.

Anonymous said...

Jepp, er jo ikke din kommentar, så den er grei :) Uansett, følte det var verdt å kommentere kommentaren.

Anonymous said...

hvem skrev det brevet til ledelsen av skolen? elevene eller marianne?

Zealuu said...

Elevene.